Connect with us


Events as it happened: Presidential Candidate comes under fire




Franklin Sone Bayen had on the Come and See Journalism Facebook page written on the possible split of the Post Newspaper due to a suppose feud between the Executive Editor, Francis Wache and the Editor-in-Chief, Charly Ndi Chia. Dr Nfor Susingi, Cameroon 2018 Presidential candidate without mincing words came in to clear the air. Hear him:

“….I find this story very interesting because I know how it all started. I feel obligated to throw some light on this story because what is happening now is a copycat repetition of what happened in 1997. When I became active in the SDF in 1996 as the Chief Economic Adviser of the party, I thought that it would be necessary to have a new publication that would be used to communicate the economic ideas of the SDF.

As Paddy Mbawa, the previous publisher of the paper was languishing in jail at New Bell, I approached him with the idea that he should allow me to inject some money to sponsor the paper and use it as a mouth piece for the economic programmes of the SDF. Paddy Mbawa agreed. But let me quickly add that the Cameroon Post had been registered under the name of Mr. Ngalim of Kumbo who remained the proprietor of the newspaper.

I proceeded to inject money into Cameroon Post with Francis Wache and Charley Ndi Chia serving as the editorial pillars of the newspaper. Meanwhile I stayed in the background as the invisible financial sponsor while Mr. Polycar Tarla became the Publisher.

It is under this arrangement that Cameroon Post was used to publish NESPROG for the SDF Convention that took place at Mount Mary in December 1997. When I subsequently travelled through the country on a tour with John Fru Ndi, I would occasionnaly file a story that would be published in Cameroon Post.

Later on in 1997 after the Parliamentary elections of 1997, something happened that shocked me beyond my wits. Mr.Francis Wache and Charley Ndichia prepared and edition of the newspaper and instead of calling it “Cameroon Post”, they simply removed the name “Cameroon” and called the new paper “The Post”. They kept everything the same, including the Masthead and the colours.

In effect, without troubling themselves to register a new paper called “The Post”, they simply took over Cameroon Post and removed the name “Cameroon” from it and created and new paper of their own called “The Post”. It was the most carefully planned act of journalistic skullduggery that I had ever seen in my entire life.

Since my role was simply that of invisible financial sponsor of Cameroon Post, I realized that what they had done was to steal the readership of Cameroon Post and to render it completely devoid of readership.I had no legal recourse and I did not want to go public with the act of skullduggery that they had executed.

I simply digested the fact that Cameroonians are capable of just anything and it was necessary to put distance between myself and such people. I simply advised them to change the Masthead and to apply for a new authorization for “The Post”. I have not seen or spoken to anyone of them for 18 years.

“When I read your story about what is happening at the moment between Francis Wache and Charley Ndichia, I told myself that the story does not surprise me because what the two gentlemen did in 1997 cannot possibly have a happy ending because these are the two gentlemen who destroyed Mr. Ngalim’s Cameroon Post….”


Clovis Atatah, co-founding editor of The Post newspaper could not stop but to react to the suppose lies Dr Nfor Susingi spread. Hear him:

I have read Dr. Nfor N. Susungi’s “testimony” and the subsequent reactions with great interest. I wish to equally give a brief testimony for the record.
At the time, I had just completed studies in the journalism department at the University of Buea and was an editorial staff member of the Cameroon Post in Buea. Actually, I started working for the paper in 1996, even before completing my studies. Apart from our senior colleagues Francis Wache (Executive Editor-in-Chief) and Charlie Ndi Chia (Editor-in-Chief), Julius Afoni (Desk Editor, RIP), Bouddih Adams (who had just come to the head office from the North West Region, or Province at the time), and I held the editorial fort on a day-to-day basis.

The remuneration (stipend, wage or whatever you may prefer to call it) was abysmal. It was so atrocious that I do not have the courage to state the exact figures in this forum. Francis Wache and Charlie Ndi Chia often encouraged us to basically offer our services for free by invoking the idea of serving a larger purpose and that the project was so conceived that remuneration would significantly improve as the fortunes of the project improved as well.

So, for a while, the hope-for-a-brighter-future sedative worked like magic, as we continued to work as slaves for Dr. Susungi and his partners. We were, however, brutally jolted out of our reverie on July 6, 1997 (if I remember correctly), when Dr. Susungi sent his representatives to the head office. These representatives, acting like enraged thugs, without any warning or explanation, dismantled the computers and other equipment and carted them away. We were in the process of preparing an issue of the Cameroon Post for the press, which was never to be.

Dr. Susungi subsequently faxed a decision to a nearby phone booth operator to the effect that all staff members had been fired and those who wished to continue working for Cameroon Post needed to reapply. As if that was not enough insult, he summoned all the “fired” staff members to a meeting in Douala, during which their readmission into the team was to be publicly considered.
After the reception of the faxed message, the editorial staff in Buea held a meeting, during which the decision to publish a new paper, The Post, was taken. 

After the publication of the maiden issue of The Post on July 11, 1997, Dr. Susungi and his partners filed a suit against The Post in Bamenda (where I guess they believed they had an advantage since Bamenda was neither the headquarters of Cameroon Post nor The Post), hired the celebrated Ntemfac Ofege as Editor-in-Chief and continued publishing Cameroon Post.

The court in Bamenda eventually dismissed the case and Cameroon Post failed to compete with The Post in the free market and consequently folded up.
Whether The Post lived up to its promise is another matter. But that is a story for another day…”


Clovice, I did attempt to contribute my little bit to the rather controversial Susungi comments on Cameroon Post and all that. Apparently though, I was short-changed by internet connection problems. Let me state from the very onset that while others struggle to state or write authentic histories, Mr. Susungi prefers to erase it; to erase certain aspects of it to why not, create such events and history as are only convenient to his personal tastes and preferences. It is unfair of him to do so. For the record, even before Paddy Mbawa was put behind bars, thanks to Cameroon Post, the paper, at the time, was simply existing; not living. Paddy invited me to resuscitate it and with cash injections from Barrister Charles Taku and Aong-Wara, the paper more or less, bounced back. Then Susungi and another fanatical SCNC Apostle turned up and told me of how the had been to the jail house where they got Paddy’s consent to “take over” the running of Campost. I won’t name the individual for now, but Susungi boasted throughout about how between them, they had so much cash to throw into the project. 
They would only want to be assured of the commitment of the Editors of Campost to reciprocate by way of printing and projecting every bit of SCNC propaganda on the paper.  Susungi had practically frog-marched Francis Wache into a meeting they convened and beseeched me to let Wache take up the position of “Executive-Editor-in-Chief” a not only strange, but also bogus concept or attribute in journalism anywhere in the world to the best of my knowledge. Wache looked artificially taciturn throughout the meeting. According to Susungi, Wache had to adopt this “top” position, so he could be pouring some needed water on the hot embers that I was producing in the name of journalism. No gainsay on my part; and this, in itself, is quite another story. After several meetings with Susungi, his partner, Wache and myself, the ball was set rolling. Susungi and co chipped in an initial capital of one million five hundred thousand francs. I know it so well because I was the one who collected the checque and deposited it into an account that was solely controlled by a certain Lucy Ngenge, Susungi’s relation. Wache and I were not signatories to this account into which the born again runners of Campost paid in an additional one million francs within one month. 
This is all that Susungi ever contirbuted to the running of Campost during the time time Wache, myself, Julius Afoni (RIP) ran it editorially. Sales and advertisement from the paper were, to say the least, great. Susungi’s two other relatives who I shall name on a later date were solely in charge of sales collection and all that. Lest I forget, as young as he was, Atatah was part and parcel of the editorial team. All we had, I mean, the whole editorial staff received as stipends was part of 87,000 frs that was weekly provided to the newsroom and pompously referred to as newsroom/production allowance. Susungi would ignore the Editors and intermittently pay selected field staff directly from his pocket. He would subsequently boast about it. What Afoni and Atatah couldn’t achieve on account of their green ages, they made up for by way of crass radicalism. But they had their limits because they were senior staff. Susungi would visit the newsroom, instruct that this or that name be included on the masthead of the paper. Wache would look on like a zombie and only grumble behind. Susungi would inform the editors that he had assigned this or that reporter to do this or that story and all would be quiet, until I would firmly remind the tough talking economist that he he couldn’t effect such decisions or changes without negotiating with the professionals that some of us were/are. 
That he was unqualified to decide on the news menu. Often he obliged and ate humble pie. But Susungi was not only uppity and pompous. He was also this cold-blooded capitalist and overly ambitious impostor who would insist on talking even when he had nothing to say. He was confused. He wanted to sneak into the marble corridors of power by way of the SCNC and SDF, all at the same time. And he wanted to use Campost and us for this. Lucy Ngenge, where ever she is today would attest to the fact that I once told her to remind Susungi that we could break off from Campost, set up something else and run it like professionals as opposed to politicians and political harlots. Note that it came to pass and The Post was founded. Dig, or better still, invoke your archives and read up the scintillating first ever Editorial Comment that was scripted by Wache and published in the first ever edition of The Post on July 11, 1997.
This editorial comment tells just more than the story of The Post. It is something of cast iron evidence for some of the founders of the paper, legality and posterity. That, once again, is another story. Clovice has so beautifully hinted, just hinted about how The Post came about. The story will surely come, sooner than later. But hey! Susungi effectively fired all of us for declining his purported transfer to Duoala; this Douala which he would tell everyone that cared to listen belonged in the enemy territory of “La Rebublique” which he was conscripting us to fight against. In any case, Susungi was ignored. He “briefed” Barrister Charles Taku to take legal action against us for being intransigent. Taku ignored him. Campost went to court and after some 17 adjournments during which the Late Barrister Gorden Ngu Mwambo and my humble self fought Campost to a standstill. Needless to state that Campost lost the case against The Post for purportedly usurping its corporate name with honours.
Cheers and lets keep smiling
Charley Ndi Chia.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.


Subscribe to Blog via Email

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Support BaretaNews by making a small donation to sponsor our activities.

    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop